Wie zijn wij?

Mobilopolie is een samenwerkingsverband tussen Willemijn Brouwer van Williswijs en Elske van de Fliert van Zero-e.

 

 

Willemijn Brouwer

Ik ben industrieel ontwerper met een hart voor mensen. In 2011 ben ik gestart met Williswijs. Als Williswijs wil ik mensen hun eigen wijsheid en creativiteit laten (terug) vinden, zodat mensen middels intrinsieke motivatie beslissingen nemen en vertrouwen op hun eigen beslissing. Door mensen hun eigen creativiteit, talent en wijsheid te laten inzien en ervaren wil ik bijdragen aan het ontwerpvermogen van een persoon. Mobilopolie is een van de middelen waarmee ik dit wil bereiken.

Willemijn Brouwer:
06-18546048
willemijn@williswijs.nl
@williswijs

 

 

 

 

 

 

Elske van de Fliert

Ik ben industrieel ontwerper en los graag problemen op die gaan over mobiliteit, reizen en transport. In 2007 ben ik het gezicht geworden van Zero-e. Minder, groener en schoner rijden staan hierbij voorop. Waarom? Mijn motto is: transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig. Willen we nog lang met veel plezier auto rijden en goederen over de weg vervoeren, dan moet, en kan, het anders. Daar wil ik graag aan bijdragen. Essentieel daarbij is dat mensen zich afvragen waarom ze doen wat ze doen. Mobilopolie helpt hierbij.

Elske van de Fliert:
06-18690896
vandefliert@zero-e.nl
@_zero_e_

 

 

 

 


 

 

 

Stukje geschiedenis....

 

Interview met Elske en Willemijn


Wat was de aanleiding om dit spel te ontwikkelen?
Willemijn: ”In het najaar van 2010 organiseerde ik een alumnibijeenkomst van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie. Om eens iets anders te doen dan de geijkte ‘bijeenkomst met spreker’ besloten we om een spel te ontwikkelen. Omdat in Het Nieuwe Werken mobiliteit eigenlijk buiten beeld bleef, hebben we juist mobiliteit als thema gekozen. Het Nieuwe Werken gaat over meer dan de smartphone en de thuiswerkplek.”

Waarom zouden mensen het moeten spelen?
Elske: “Als je het eindelijk wel eens zat bent om zo vaak in de file te staan en zeker weet dat er andere opties zijn, is dit spel een enorme eye opener. Het zet je zelf in de driver seat, maar nu eens niet van de auto, maar van de mogelijkheid om te kiezen.”
Willemijn: “We zijn helemaal niet tegen de auto. Heel vaak een heel verstandige en handige keuze. Zelf trek ik de lijn bij langer dan een half uur lopen van de trein, dan kies ik gewoon voor de auto. Alhoewel: als het kan via Skype, dan vind ik dat wel net zo makkelijk.”
Elske: “Ja, Skype is ook in mijn werk een uitkomst. Ik ben nu bezig met een opdracht waar ik met een heel aantal mensen een vragenlijst van ruim 100 vragen door moet nemen. Prima te doen via Skype of via de telefoon. De meerwaarde van het face-to-face contact, zoals bij kennismakingsgesprekken bijvoorbeeld, is dan erg betrekkelijk.”

Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
Willemijn: “Eigenlijk vindt iedereen het leuk om onder werktijd eens lekker een spelletje te kunnen spelen. En je kunt winnen, erg belangrijk als spelelement. Toch is het uiteindelijke doel: mensen bewust maken van dat ze keuzes hebben en dat bereiken we doordat ze tijdens het spel erg veel overleggen en discussie hebben.”
Elske: “Iedereen die we er over spreken, wordt enthousiast van de opzet. Het is ook betrekkelijk makkelijk. Belangrijk want je wilt uiteindelijk niet dat lastige spelregels afleiden van het spel zelf.”

Wie zou dit moeten spelen?
Willemijn: “Bedrijven die net voor een verhuizing zitten. Of die concreet aan de slag willen met hun woon-werkkostenregeling, cq. de nieuwe werkkostenregeling. Ook bedrijven waarbij duurzame mobiliteit een belangrijk thema is geworden en natuurlijk wanneer bedrijven op een verfrissende manier medewerkers wil laten samenwerken en ze op een andere manier eens wil laten kijken naar een onderwerp.”

Waarom hebben jullie voor een spel gekozen?
Elske: “Alhoewel Mobilopolie zelf een spel is, krijgen de bedrijven die het spelen veel meer. Voorafgaand aan het spelen worden medewerkers geïnformeerd en nadien gaan we aan de gang met stellingen en discussies. Uiteindelijk formuleren we concrete acties of antwoorden, net waar de behoefte aan is. En door de keuze voor een spelvorm, komt de creativiteit vanzelf op gang.”
Willemijn: “Het onderscheid zich dus duidelijk van tool. Het spel zelf geeft geen oplossingen en begeleid niet naar een antwoord toe. Maar door te doen, er zelf mee bezig te zijn en te ervaren, kun je uiteindelijk komen tot concreet resultaat na het spelen van een spel.”