waaromex

 

We gaan voor geel!

Als ik wil dat de muur rood wordt en jij wilt dat de muur blauw wordt dan kunnen we elkaar de handreiken en kiezen voor paars. We kunnen ook iets ANDERS doen: we kunnen kiezen voor geel. We gaan het compromis uit de weg doordat we een keuze optie hebben gemaakt waar we allebei zeer blij mee zijn.

Overtuigingen

Succesvol onderhandelen gaat over het effectief omgaan met de paradox van het vergroten en daarna verdelen van de koek.

Het is onze overtuiging dat creativiteit in onderhandelingen essentieel is om vanuit belangen en relatie naar een win-winsituatie te komen. Dit blijkt voor veel werkgevers en werknemers nog erg lastig, gezien de ervaringen aan onderhandeltafels. Zo blijven cao-onderhandelingen toch vaak niet veel meer dan loononderhandelingen, die dan hoogstens creatieve loononderhandelingen worden. En onderhandelen over één hard issue leidt vaak tot een win-verlies of, in veel gevallen, het gevoel bij beide partijen van een win-verlies. En dus ontevredenheid over de andere partij(en), het proces en het resultaat.

Wij geloven dat naar mate meer onderhandelaars creatief kunnen denken, er betere en meer win-win afspraken gemaakt zullen worden. Wij geloven ook dat creatief denken een vaardigheid is die je kunt ontwikkelen.

 

Waarom is creativiteit in onderhandelen nodig?

In deze complexer wordende wereld met een steeds groeiend aantal verschillende stakeholders wordt het steeds belangrijker om creatieve afspraken te maken die aan alle belangen tegemoet komen. En in een wereld waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is, is het creatief managen van deze wederzijdse afhankelijkheden essentieel.  Ook voor het terrein van  arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden wordt dit steeds belangrijker. Daarom is het essentieel dat het creatief vermogen van mensen verhoogd wordt. Uit onderzoek (IVA, 2010) blijkt dat creativiteit genoemd wordt als een van de belangrijkste vaardigheden die een cao-onderhandelaar vindt dat hij of zij moet bezitten, terwijl dit ook genoemd wordt als een van de belangrijkste te ontwikkelen vaardigheden is.

 

Daarom trainingen creativiteit in onderhandelen!

Zodat steeds meer onderhandelaars creatief denken kunnen toepassen in hun onderhandelingen. Want hoe vergroot je de koek? Welk proces gaat daaraan vooraf? Welke denkpatronen kan je bij jezelf doorbreken? Hoe zorg je ervoor dat vervolgens de koek goed verdeeld kan worden, op een manier dat het simpelweg uitruilen overstijgt en er echt nieuwe, afspraken komen die beiden partijen verrast laten staan? Welke handvatten, technieken en methodes kan je gebruiken om op een andere manier te denken, zodat er meer en betere opties ontstaan?

Creativiteit in onderhandelingsprocessen kan je op verschillende momenten in het proces toepassen. In de training belichten we deze ‘kansen voor creativiteit’.